Wat eet je op een dag als beginner met carnivoor?
Share
Wanneer mensen voor het eerst over carnivoor eten horen, denken ze vaak direct dat het extreem moet zijn. Alleen maar biefstuk. Altijd honger. Nooit meer iets lekkers. Terwijl het voor veel mensen uiteindelijk juist simpeler wordt. Minder snaaien. Minder nadenken over eten. Minder die constante behoefte om de hele dag iets te pakken.
Veel beginners starten eigenlijk heel basic. Eieren met roomboter. Gehakt. Hamburgers zonder broodje. Kipdijen. Een stuk zalm. Dingen die goed vullen en waar je lichaam echt iets aan heeft. Wat veel mensen dan opvalt, is dat verzadiging ineens anders voelt. Waar sommige mensen normaal gesproken na twee uur alweer trek krijgen of zin hebben in iets zoets, geeft voeding met meer eiwitten en vetten vaak veel langer rust.
Voor veel beginners ziet een dag er uiteindelijk ook veel simpeler uit dan ze vooraf denken. ’s Ochtends bijvoorbeeld wat eieren met roomboter of een paar hamburgers zonder broodje. Rond de lunch iets als gehakt, kipdijen of restjes van de avond ervoor. En ’s avonds vaak gewoon vlees, vis of eieren samen met de rest van het gezin, alleen zonder rijst, pasta of brood erbij.
Juist die eenvoud vinden veel mensen uiteindelijk fijn. Minder nadenken. Minder koken. Minder constant bezig zijn met eten.
Dat betekent trouwens niet dat iedereen zich direct geweldig voelt. De overgang kan best wennen zijn.
Veel mensen onderschatten hoe groot die omschakeling eigenlijk is
Niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal. We zijn gewend geraakt aan constant eten. Even iets pakken uit verveling. Energie dips oplossen met suiker of cafeïne. Altijd snacks in huis. Eten als beloning. Eten tijdens stress.
Dan voelt simpel eten in het begin soms bijna “te weinig”, terwijl je lichaam juist opnieuw moet leren herkennen wat echte verzadiging is.
En daar gaat het bij beginners vaak mis. Ze proberen direct alles perfect te doen. Geen cravings meer. Geen moeilijke momenten meer. Nooit meer afwijken.
Maar zo werkt verandering meestal niet.
Sommige mensen stappen direct volledig over op carnivoor, terwijl anderen eerst beginnen met het schrappen van frisdrank, snacks en ultra bewerkte voeding. Daar zit geen perfecte volgorde in. Voor veel mensen werkt een rustigere overgang juist beter op de lange termijn.
Zeker wanneer iemand jarenlang gewend is geweest aan ultra bewerkte voeding of veel suiker, kan die overgang gewoon pittig zijn. Dat betekent niet direct dat het “niet werkt”.
Waarom sommige mensen zich eerst slechter voelen
Iets wat veel beginners niet verwachten, is dat ze zich tijdelijk wat minder kunnen voelen wanneer ze overstappen op keto of carnivoor. Hoofdpijn. Vermoeidheid. Duizeligheid. Spierkrampen. Brain fog.
Veel mensen denken dan dat hun lichaam koolhydraten “nodig heeft”, terwijl er vaak iets anders speelt.
Wanneer je minder koolhydraten eet, verlies je meestal ook sneller vocht en mineralen. Daardoor verandert je vochtbalans en juist dat geeft bij veel mensen klachten in de eerste weken.
Dat is ook waarom elektrolyten binnen keto en carnivoor zo vaak genoemd worden. Vooral natrium, kalium en magnesium spelen daarin een belangrijke rol. Daar schreven we eerder uitgebreider over in de blog: Wat zijn elektrolyten eigenlijk? Simpel uitgelegd.
Je leven verandert niet ineens in een perfect plaatje
Familie eet vaak anders. Kinderen eten anders. Verjaardagen blijven bestaan. Etentjes ook. Sociale druk ook.
Veel mensen zoeken online naar het “perfecte” carnivoor schema, terwijl het uiteindelijk veel belangrijker is dat je een manier vindt die past binnen jouw eigen leven. Want niemand houdt iets vol wanneer het alleen maar voelt als strijd.
Juist daarom doen veel mensen het beter wanneer ze stoppen met denken in alles of niets.
Simpel eten geeft veel mensen juist rust
Dat is misschien nog wel wat je het vaakst hoort van mensen die deze manier van eten langer volhouden. Meer rust in hun hoofd rondom eten. Minder cravings. Minder energie crashes. Minder bezig zijn met wanneer ze weer iets mogen eten.
Gewoon voedzame maaltijden die goed vullen. Een stuk vlees. Eieren in boter. Stoofvlees dat uren heeft geprutteld. Een hamburger van de barbecue met wat zeezout.
Veel mensen eten trouwens in het begin nog gewoon drie maaltijden per dag. Dat is helemaal niet gek. Zeker wanneer je net overstapt, kan je lichaam tijd nodig hebben om te wennen aan meer eiwitten en vetten en minder snelle koolhydraten.
Wat je wel vaak ziet, is dat mensen na verloop van tijd vanzelf minder behoefte krijgen aan tussendoortjes of constant eten. Niet omdat het “moet”, maar simpelweg omdat verzadiging vaak langer aanhoudt. Daardoor stappen sommige mensen later vanzelf over naar twee maaltijden per dag, of soms zelfs één grotere maaltijd.
In het begin draait het vooral om voedzame maaltijden eten, voldoende eten en je lichaam de tijd geven om aan die verandering te wennen.
Voorbeeld van een simpele carnivoor dagindeling
Dag 1
Ontbijt: roerei met roomboter
Lunch: sardientjes en een paar gekookte eieren
Avondeten: hamburgers met kaas
Dag 2
Ontbijt: bacon-ei muffins
Lunch: gekookte eieren
Avondeten: stoofvlees dat langzaam heeft geprutteld in rundervet
Dag 3
Ontbijt: gekookte eieren
Lunch: chaffles met oude kaas
Avondeten: kippendijen met carbonara saus
Heel ingewikkeld hoeft het vaak helemaal niet te zijn.